|
|
Tutkaelimet toimivat yleensä vastaavien ATC-elinten osana pyrkien suorittamaan mahdollisimman paljon kohdassa 2 luetelluista tutkapalvelun tehtävistä. Sellaiset tekijät kuin käytettävissä olevan tutkan mitta-alue, sen laitteiden toimintarajoitukset ja työmäärä saattavat estää tutkalennonjohtajaa suorittamasta kaikkia tai joitakin annetuista tehtävistä. Tutkalennonjohtajalla on valta ratkaista, voiko hän tietyissä olosuhteissa antaa tutkapalvelua tai jatkaa sen antamista.
|
Alla on lueteltu käytettävissä olevat tutkaelimet. Tutkaelinten toiminta-ajat sekä käytettävät taajuudet on annettu lentoasemakohtaisesti osassa AD 2.
|
Luettelo alueista, joilla transponderin käyttö on pakollista (TMZ), on esitetty AIP:n osissa GEN 1.5 ja ENR 2.1.
|
Responsible
ATC unit
|
SER
|
Call sign
|
RMK
|
FI
|
EN
|
APP HALLI
TWR HALLI
|
SSR
SSR
|
HALLIN TUTKA
HALLIN TORNI
|
HALLI RADAR
HALLI TOWER
|
SSR antenna not located at the aerodrome, functionality limited |
APP HELSINKI
|
PSR, SSR
PSR, SSR
|
-
-
|
HELSINKI RADAR
HELSINKI ARRIVAL
|
|
APP JYVÄSKYLÄ
TWR JYVÄSKYLÄ
|
SSR
SSR
SSR
|
JYVÄSKYLÄN TUTKA
JYVÄSKYLÄN TULO
JYVÄSKYLÄN TORNI
|
JYVÄSKYLÄ RADAR
JYVÄSKYLÄ ARRIVAL
JYVÄSKYLÄ TOWER
|
|
APP KITTILÄ TWR KITTILÄ
|
SSR
SSR
|
KITTILÄN TUTKA
KITTILÄN TORNI
|
KITTILÄ RADAR
KITTILÄ TOWER
|
SSR antenna not located at the aero drome, functionality limited |
APP KUOPIO
TWR KUOPIO
|
SSR
SSR
SSR
|
KUOPION TUTKA
KUOPION TULO
KUOPION TORNI
|
KUOPIO RADAR
KUOPIO ARRIVAL
KUOPIO TOWER
|
|
APP MARIEHAMN
TWR MARIEHAMN
|
SSR
SSR
|
MAARIANHAMINAN TUTKA
MAARIANHAMINAN TORNI
|
MARIEHAMN RADAR
MARIEHAMN TOWER
|
SSR antenna not located at the aerodrome, functionality limited |
APP OULU
TWR OULU
|
SSR
SSR
|
OULUN TUTKA
OULUN TORNI
|
OULU RADAR
OULU TOWER
|
|
APP PORI
TWR PORI
|
SSR
SSR
|
PORIN TUTKA
PORIN TORNI
|
PORI RADAR
PORI TOWER
|
SSR antenna not located at the aerodrome, functionality limited |
APP ROVANIEMI
TWR ROVANIEMI
|
SSR
SSR
SSR
|
ROVANIEMEN TUTKA
ROVANIEMEN TULO
ROVANIEMEN TORNI
|
ROVANIEMI RADAR
ROVANIEMI ARRIVAL
ROVANIEMI TOWER
|
|
APP PIRKKALA
TWR PIRKKALA
|
SSR
SSR
SSR
|
PIRKKALAN TUTKA
PIRKKALAN TULO
PIRKKALAN TORNI
|
PIRKKALA RADAR
PIRKKALA ARRIVAL
PIRKKALA TOWER
|
|
APP TURKU
TWR TURKU
|
SSR
SSR
|
TURUN TUTKA
TURUN TORNI
|
TURKU RADAR
TURKU TOWER
|
|
APP VAASA
TWR VAASA
|
SSR
SSR
|
VAASAN TUTKA
VAASAN TORNI
|
VAASA RADAR
VAASA TOWER
|
SSR antenna not located at the aerodrome, functionality limited |
ACC Helsinki
|
SSR |
HELSINKI CONTROL |
HELSINKI CONTROL |
|
|
|
2.1 Tutkapalvelun tehtävänä on
|
-
ilmaliikenteen jouduttaminen ja yhteentörmäysten ehkäiseminen
-
suorittamalla tutkavektorointia ja -seurantaa;
-
soveltamalla tutkaporrastusta; sekä
-
antamalla varoitus- ja paikkailmoituksia tunnistamattomista ilma-aluksista, joiden katsotaan voivan aiheuttaa yhteentörmäysvaaran;
|
-
vaaratilanteessa olevan ilma-aluksen auttaminen;
|
-
ilma-aluksen avustaminen navigoinnissa;
|
-
merkitsevistä sääilmiöistä ilmoittaminen sekä antaa tutkavektorointia haitallisten sääalueiden kiertämiseksi.
|
|
Tarkkuustutkalähestymiset eivät ole käytössä.
|
2.3 Pienin vaakasuora tutkaporrastus
|
Vaakasuora tutkaporrastusminimi on 5 NM. Tutkaporrastus voidaan pienentää 3 NM:in, milloin tutkan laatu sen sallii.
|
Helsinki-Vantaan loppulähestymisen tutkaporrastus voidaan pienentää 2.5 NM:in tietyillä edellytyksillä, jotka on julkaistu AIP:n kohdassa EFHK AD 2.22.2.10.
|
Huom. Liikenne- ja viestintävirasto voi määrätä laitekohtaisesti käytettäväksi suurempia minimejä.
|
2.4 Esteetön korkeus maastoon
|
Vektoroidessaan IFR-ilma-alusta tulee tutkalennonjohtajan varmistua, että määrätty estevara säilyy koko ajan siihen asti kunnes ilma-alus jatkaa omalla navigoinnilla.
|
Lentokorkeudet, jotka tutkalennonjohtaja antaa ilma-alukselle reitillä tai lähestymisen alku- ja välivaiheissa, takaavat vähintään 300 M (1000 FT) pystysuoran etäisyyden säilymisen enintään käytettävän laitekohtaisen tutkaporrastusminimin (3 NM tai 5 NM) mukaisella etäisyydellä ilma-aluksen tutkareitistä oleviin esteisiin.
|
Julkaistu ATC SMAC -kartta mahdollistaa käyttäjälle ATCvalvontajärjestelmää käyttävän lennonjohtajan määrittämien korkeuksien valvonnan ja tarkistuksen.
|
|
Tutkavian sattuessa tai tutkayhteyden katketessa lennonjohtaja ilmoittaa tutkayhteyden päättymisestä ja ryhtyy varmistamaan porrastusten säilymisen vaihtoehtoisilla menetelmillä.
|
Tutkavian sattuessa liikennemääriä saatetaan joutua rajoittamaan.
|
4 RADIOYHTEYDEN KATKEAMINEN
|
4.1. Jos kaksipuolinen radioyhteys ilma-alukseen on katkennut, tutkalennonjohtaja varmistuu ensiksi siitä, onko ilmaaluksen vastaanotin toimintakunnossa määräämällä siihen saakka käytetyllä taajuudella, kuittaamaan käsketyn liikkeen suorituksella tai pyytämällä ilma-alusta koodaamaan IDENT sekä seuraamalla ilma-aluksen toteuttamaa toimenpidettä.
|
Radioyhteyden katketessa täydellisesti on ilma-aluksen toimittava lentosäännöissä yhteyden katkeamisesta annettujen menetelmien mukaisesti ja yritettävä saada yhteys vastaavaan lennonjohtoon tai muihin sopiviin ATS-elimiin.
|
Huom. Ks. myös ENR 1.6 - 4, kohta 5.3.
|
4.2. Jos johdettua IFR-lentoa mittarisääolosuhteissa suorittava lähtevä ilma-alus on vastaanottanut ja kuitannut alku- tai väliselvityksen jollekin muulle kuin voimassa olevassa lentosuunnitelmassa matkalento-osuutta varten annetulle lentokorkeudelle, tulee sen täydellisen radioyhteyden katkeamisen todettuaan säilyttää alku- tai väliselvityksessä saamansa lentokorkeus
seitsemän minuutin ajan
ennen nousun aloittamista matkalentokorkeuteen, ellei lentokorkeuden muutosaikaa tai -paikkaa ole annettu noususelvityksessä.
|
4.3. Mikäli ilma-alus on tutkavektoroinnilla johdettu pois reitiltä tai se noudattaa RNAV rinnakkaissuuntaa ilman erityistä rajaa, tulee sen pyrkiä suorinta tietä liittymään voimassa olevan lentosuunnitelman mukaiselle reitille viimeistään seuraavalla merkitsevällä pisteellä ottaen huomioon sovellettavissa oleva minimilentokorkeus.
|
5 TOISIOVALVONTATUTKA (SSR)
|
5.1 Vaatimus ilma-alusten varustamisesta toisiotutkavastaimella (SSR-transponderilla)
|
|
|
5.2.1. Toimintakuntoisella transponderilla varustetun ilma-aluksen tulee käyttää transponderia koko lennon ajan kaikissa ilmatilan osissa.
|
5.2.2. Suomen lentotiedotusalueella tulee transponderilla varustetun ilma-aluksen valita moodi ja koodi ATC-elimen antamien ohjeiden mukaisesti.
|
5.2.3. Siirryttäessä lentotiedotusalueelta toiselle tulee ilmaaluksen säilyttää aikaisemmin saamansa moodi ja koodi kunnes ATC-elin toisin määrää.
|
5.2.4. Suomen lentotiedotusalueella lennettäessä tulee ilmaliikennepalvelun alaisen lennon, jolle ATC-elin ei ole antanut ohjeita transponderin käytöstä, valita moodi A koodi 2000 kunnes ATC-elin toisin määrää.
|
Mikäli lento ei ole ilmaliikennepalvelun alainen, tulee ilmaaluksen valita koodi 7000.
|
5.2.5. Ilma-aluksen tulee valita IDENT-asetus vain silloin, kun ATC-elin niin määrää.
|
5.2.6. Mikäli ilma-aluksessa on moodilla C varustettu transponderi on moodia C käytettävä jatkuvasti ellei ATC-elin toisin määrää.
|
5.3 Menettely vaaratilanteissa
|
Vaaratilanteeseen joutuneen tunnistetun ilma-aluksen tulee käyttää ATC-elimeltä aiemmin saamaansa koodia, ellei ilmaaluksen päällikkö toisin päätä tai ellei ATC-elin anna tästä poikkeavia ohjeita. Näissä tapauksissa on käytettävä moodia A koodia 7700.
|
Ks. myös kohta 5.2.6 yllä.
|
5.4 Menettely radioyhteyden katketessa
|
Radioyhteyden katkeamisen todettuaan tulee ilma-aluksen valita moodi A koodi 7600.
|
Ks. myös kohta 5.2.6 yllä.
|
5.5 Laiton puuttuminen ilma-aluksen kulkuun
|
Tutkavastaimella (SSR transponderilla) varustettu ilma-alus voi ilmoittaa laittomasta puuttumisesta ilma-aluksen kulkuun valitsemalla moodin A ja koodin 7500. Mikäli toisiotutkavastain on varustettu moodilla C, sitä on käytettävä jatkuvasti, ellei lennonjohtoelin toisin määrää.
|